Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1972 750 Commando. Ja of Nee

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 10 maanden geleden #4304

• PieteRT
  • PieteRT's Profielfoto Onderwerp Auteur
Hallo allemaal.
Mijn naam is Pieter Woldhuis, ben 53 jaar en heb een Norton op mijn Bucketlist staan. Ik heb 30 jaar Japans gereden en ca. 5 jaar BMW, en heb daar samen met mijn vrouw veel tourtochten in Duitsland gereden. Vorig jaar zijn we door een onoplettende collega motorrijder van achter aangereden en sindsdien is mijn vrouw er een beetje zat van. Op de BMW kun je natuurlijk ook solo mooi touren maar ik heb eigenlijk niks met dat ding .Engels klassiek heeft mij altijd al meer aangesproken, en ik wil dus eigenlijk wel een bod doen op een 750 commando. Op Wikipedia las ik echter dat de blokken uit 1972 niet geweldig goed waren; Breken van zuigers en het uitlopen van schaallagers. Omdat dit een motor uit '72 is, is mijn vraag: Doen of laten staan.

Gr. Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 10 maanden geleden #4305

Ik denk dat je doelt op de Combat blokken.
Deze waren "opgevoerd", met hoge compressie kop (afgevlakt), snelle nokkenas en grotere carburateurs.
Blok is wel heel te houden, door niet voluit te gaan..
Verstandig is eerst na te gaan of het blok in de aangeboden machine nog geheel origineel is.
Menige 72 machines is in de loop der jaren teruggetuned en voorzien van betere krukaslagers (superblends), of zelfs van een andere kop, nokkenas en carburateurs.
De originele Combat kop heeft bovenop een ingeslagen letter "C".
Aan de andere kant, een originele, goed lopende Combat heeft ook zijn eigen intrinsieke waarde.

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 10 maanden geleden #4306

• PieteRT
Hallo Bennieh, bedankt voor je reaktie. Kan in de advertentie niets vinden of er motorisch wat aangepast is. Alleen een foto van een cilinderkop waar bij staat "RH4". Toch maar even contact opnemen met de verkoper. Motor is al 28 jaar in zijn bezit dus de grootste veranderingen zal hij we hebbenl meegemaakt. Ik kwam trouwens bij de Norton terecht tijdens mijn zoektocht naar een BSA lightning A65. Waren in die tijd de blokken van Norton of van BSA beter ?

Gr Pieter

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 10 maanden geleden #4307

RH4 is een 850 kop, geïntroduceerd in 1973. Dan kan het blok geen 750 zijn. Check het motornummer om zeker te zijn.
BSA A65L heeft (vind ik althans van die ik heb) een goed blok, grootste punt van zorg was het timing side krukaslager, een bronzen bus die tevens de toevoer was voor smeerolie naar de kruktappen. Ergo toename speling op bus betekende afname oliedruk bij de bigend glijlagers. Blok star in frame, dus plenty trillingen bij hard jagen.
Commando kent ook z'n zwakke plekken, in sommige van die RH4 koppen wil nog wel eens een haarscheurtje ontstaan in de buurt van de inlaatkleppen. Slechte krukaslagers bij de oudere modellen, hoewel de meeste al vervangen zullen zijn door superblends.
Qua motorkarakter lijken ze natuurlijk niet op mekaar. Is veel over op te schrijven, maar.. maak zelf op beide een ritje, en daarna een keuze.

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 10 maanden geleden #4309

• PieteRT
We gaan er eens rustig voor zitten, en opzitten , en dan maar de knoop doorhakken. Een A65 is ook wel mooi.
Bedankt voor de reakties en wie weet misschien tot ziens op een old timer treffen.

1972 750 Commando. Ja of Nee 2 jaren 9 maanden geleden #4311

Beste Pieter,
De kilometerstand van mijn 750 Combat uit 1972 staat inmiddels ruim 61000 kilometers. Ik kocht hem 40 jaar geleden van Marten Morren uit Barneveld. Marten is kort geleden helaas overleden. In oktober vorig jaar heb ik nog meegedaan aan de Picos- rally in Spanje. De Norton gaf geen krimp.
Ik weet niet of welke veranderingen aan blok zijn gedaan voordat ik hem kocht maar de blokken waren berucht. Hoofdlagers, zuigers etc. gingen kapot binnen een paar duizend kilometer. Waarschijnlijk ook bij de mijne. Ikzelf heb het blok nog nooit uit elkaar hoeven te halen. Wel een keer nieuwe zuigers, kleppen en geleiders bij 55.000 kilometers. Ik heb hem wel goed onderhouden. In ieder geval op tijd de olie en het oliefilter vervangen.
Ik vind de Commando een van de meest comfortabele Engelse motoren. Ik heb er vroeger vele lange tochten mee gemaakt en nooit problemen ondervonden.
Zoek een Commando bij een goed bedrijf, bijvoorbeeld bij Constant Trossel van Holland Norton Works. Je betaalt wat meer maar dan weet je dat je een goede motor hebt gekocht.
Met groet,
Jos Prummel,
Groningen.

j.j.prummel
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden

Copyright ┬ę Norton Club Nederland 2015. All Rights Reserved.

Deze Site gebruikt Cookies