Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Matching numbers

Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #365

• Hein Hartman
  • Hein Hartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
Enkele jaren geleden heb een Domi 1954 gekocht. De vorige eigenaar had hem in 1978 gekocht in Oldenzaal. Er zat helaas een blok van 1957 in. De restauratie naar een zo natuurgetrouw exemplaar vordert behoorlijk.
Bij de races in Barneveld zag ik een stalletje met allerlei onderdelen, ook Norton. Deze bleken niet al te duur te zijn. De man moest ze verkopen voor iemand die het bejaardentehuis in was gegaan. Ik was echter op de motor, dus sprak ik af hem later te bezoeken.
Bij hem in Oldenzaal trok hij alle Norton onderdelen tevoorschijn en over de prijs waren we het gauw eens. Er zat een vroege Domi tank bij, een carter, en wat los spul, niet iets wat ik speciaal nodig had.
Thuis zat ik in de boeken te snuffelen naar het juiste embleem op het carter zijdeksel in 1954. Dat bleek een ovaaltje te moeten zijn. Mijn blok uit 1957 had een rond embleem, maar het net gekochte carter had een ovaal embleem.
Dat carter moest dus wel uit begin jaren 50 stammen, dus maar eens gekeken naar het nummer. Ik heb drie keer gekeken, mijn vrouw erbij gehaald, maar het was toch echt hetzelfde nummer als op mijn frame!
Zowel de motor als het carter hebben geleefd in Oldenzaal, dus daar zal het spul ook ooit wel van elkaar gescheiden zijn.
Dus gaan we nu weer drie stappen terug. Het blok is uit het frame, we gaan het originele carter opbouwen, en inmiddels is er ook een originele gietijzeren cilinderkop.
Ik geloof het nog steeds niet!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #393

Hein, wat een mooie story! over een spelt in een hooiberg gesproken.
Prachtige Domi trouwens, mijn vader had vroeger een type 99 uit 56 in nagenoeg dezelfde uitvoering en kleurstelling als de jouwe.
Ik ga een oproep plaatsen mbt het kenteken van die ooit van vaders is geweest, die schijnt ineens weer te bestaan na jaren afwezigheid. Betreft de SE-89-77. Hoop dat ik hem terugvind.
Zelf trouwens trotse eigenaar van een 58'er Domi 99 geheel origineel NL motor, en een 650SS Dunstall uit 1966, beide origineel NL motorfietsen en matching numbers.

veel suc6 met de Norton!

Pieter

Re: Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #397

• Hein Hartman
Pieter,

Bedankt voor de reactie.
De zoektocht naar het originele kenteken is gestrand. De RDW zegt, dat ik het origineel in 1954 afgegeven kenteken heb, maar in 1954 werden nummers beginnend met een P afgegeven, en niet kentekens beginnend met ZL. Dit nummer is vermoedelijk toegekend in 1978.

Ik heb ook zitten denken over een oproep in de regio waar de motor vandaan komt. Ik dacht aan een krantenadvertentie. Eens even naar de tarieven gekeken, en dat was meteen het einde van dat idee.

Vanuit de club iets doen zou kunnen, maar we zoeken juist informatie die zich primair buiten de club bevindt (bij mensen wiens familieleden vroeger een motor hadden en die daar nog wat van weten). Hoe zou je die moeten bereiken?

Re: Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #398

Hein,

Als ik je goed begrijp heb je een kenteken bij de Norton met ZL in het nummer. Op je kentekenbewijs staat waarschijnlijk vermeld dat het kenteken in 1954 is afgegeven. klopt dat? Als dat zo is dan heb ik wel een vermoeden wat er aan de hand is (geweest). Is wel een oplossing voor als ik denk wat het is, maar dan moet je (bijna) op je knieën bij de RDW. Maar hé dat is niet erg als je maar bereikt wat je wil...ben benieuwd of het is zoals ik denk dat het is...verneem het wel van je. Je hebt dus al contact gehad met het RDW hierover?

Pieter

Re: Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #402

• Hein Hartman
Pieter,

Het kenteken is een ZL-nummer, en op het kenteken staat afgiftedatum 1954. Ik heb 2x contact gehad met de RDW, en beide keren kreeg ik te horen dat dit het originele kenteken is en niet een vervangend kenteken. De RDW zei mij ook, dat alle gegevens van voor 1978 zijn vernietigd.
De vorige eigenaar vertelde mij, dat hij de motor in 1978 kocht, en dat de papieren toen zoek waren, en dat er een nieuw kenteken is afgegeven.
Ik ben benieuwd hoe ik verder zou kunnen komen bij de RDW.

Vriendelijke groet,

Hein

Re: Matching numbers 8 jaren 1 maand geleden #403

Beste Hein, in 1954 is er geen ZL nummer afgegeven, dit is gebeurt in 1978 toen de vorige eigenaar de papieren kwijt was. Als er volgens het RDW destijds geen vervangend nummer is afgegeven, kan er nooit op het kentekenbewijs staan dat de eerste afgifte in 1954 is geweest. Dan staat er vermeld; eerste afgifte 1978 en als bouwjaar 1954. .

Dat er geen gegevens van voor 1978 meer aanwezig zijn is onzin, het zit in het archief en iemand bij de RDW moet worden gemotiveerd om even de moeite te nemen dit op te zoeken. En dat kost een paar Euries maar dat zal je er wel voor over hebben. Ik heb enkele jaren geleden een auto uit 1975 gekocht met een kenteken-nummer uit 1984 maar met als eerste afgifte in NL 1975 op het kentekenbewijs. Ik heb toen een zeer vriendelijk verzoek geschreven aan het RDW dat ik heel erg graag het oorspronkelijke kenteken uit 1975 terug wilde hebben vanwege de bijzonder auto etc bla bla.. maak er een leuk verhaal van. Ook vermeld dat ik er best voor wilde betalen, laat maar weten wat het kost. Als er wel op je kentekenbewijs staat vermeld; eerste afgifte 1954, dan moet er een oorspronkelijk kenteken zijn geweest. De RDW kan adh van je huidige kenteken zo terugzoeken wat het oude kenteken is geweest, maar dat moet je ze schriftelijk verzoeken. telefonisch lukt dat niet. Ik kreeg binnen 2 - 3 weken bericht, ik kon het oude kenteken opsturen en kreeg het oorspronkelijke nummer(wat ik dus niet wist) terug. Hein ik hoop dat het jou ook lukt. Weet die vorige eigenaar het oorspronkelijke nummer niet meer?

suc6 en nortongroet, Pieter

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden

Copyright © Norton Club Nederland 2015. All Rights Reserved.

Deze Site gebruikt Cookies