Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kontaktpuntjes zijn praktiscer dan elektronische

Re: Kontaktpuntjes zijn praktiscer dan elektronische 6 jaren 11 maanden geleden #129

  • bertvanderburg
  • bertvanderburg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 18
Afgelopen Zaterdag, 17 December 2011 was ik bij FTR motorsport om mijn achterwiel op te halen.
Heb daar gezellig met een pakkie koffie met Rob staan praten. Rob begon ook over ontstekingen en het feit wilde dat hij zonder dat ik het aangaf het met mij eens was dat kontaktpunten je nooit laten staan. Iedere garage wegenwacht of jezelf als berijder kan de logica volgen tijdens een storing onderweg.

De oude Boyer en Lucas Rita zijn inmiddels dermate gedaterd dat er veel slimmere technieken te koop zijn. Een Pezo ontsteking is dan ook derhalve een goed alternatief en inderdaad moderner.

Rob vertelde mij ook dat bv in de racerij de magneetontsteking enkel op max. vervroeging afgesteld worden en verer de vervroeger vast gezet wordt. Voor een Commano heb ik daar geen ervaring mee. :P

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Re: Kontaktpuntjes zijn praktiscer dan elektronische 5 jaren 11 maanden geleden #480

De contact puntjes zijn zonder twijfel betrouwbaar
Maar het kan beter
Elk toerental gas stand luchtdruk heeft zijn ideale ontsteek moment
Je zult dus een motor management moeten monteren om de norton goed te laten lopen
Een begin is dan een digitaal ontsteking systeem wat een voorgeprogrameerde vervroeging kromme heefd passend voor de motor waar het op gemonteerd wordt
Vaak heb je dan ook een start vervroeging stationair verlating een programma die bij gas afsluiten de motor oppikt kortom een verbetering in de motor loop
Groet JELLE

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Re: Kontaktpuntjes zijn praktiscer dan elektronische 5 jaren 11 maanden geleden #482

  • Bennie Hulshof
  • Bennie Hulshof's Profielfoto
Over dat laatste: Ignitech heeft een module met een ingang voor een druksensor, hiermee kan je vacuumvervroeging introduceren om het brandstofverbruik bij lage belasting te verbeteren.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Re: Kontaktpuntjes zijn praktiscer dan elektronische 3 jaren 8 maanden geleden #3994

Het is een mooie motorfiets, zo'n oude Norton en ik heb de 99 van 1957welke ik 49 jaar geleden kocht, maar in 1970 helaas weer heb verkocht, vorig jaar weer gevonden en die kon ik kopen en heb hem gerestaureerd. Vroeger liep hij met een of twee trappen en toen ik hem herfst vorig jaar klaar had was het een heel probleem om hem lopend te krijgen.

Een oudere specialist bij me in de buurt raadde me aan om de magneet opnieuw te laten wikkelen en hij zou dat voor me regelen. Ik kreeg het anker na 5 weken terug, maar hij wilde helemaal niet lopen. Hele magneet er af gehaald en op een plank gemonteerd met een boormachine en een stuk slang er tussen. Er was wel vonk, maar niet om over te juichen en toen ik het toerental verhoogde was het na een seconde of 20 afgelopen met het vuurwerk.

Gebeld en wat nu. garantie? Niets meer vernomen van die man, niet netjes, maar zo gaat dat in 2015.

Dus de hele magneet opgestuurd voor revisie naar een man met een prima reputatie. Na een week de magneet opgehaald en op de motor gemonteerd. Dat was een stuk beter en als hij gelopen had was het met een enkele trap weer het bekende geluid. Ik had er nog steeds niet mee gereden want hij moest nog gekeurd worden en midden in de winter doe je dat liever niet.

Vorige week woensdag de motor gekeurd, maar niet willen lopen. Afgelopen maandag de nieuwe nummerplaat opgehaald en gemonteerd en dinsdag was het mooi weer. Half uur gedoe, bougies paar keer schoon gemaakt en eindelijk ging hij lopen, beginnend op een poot, voorzichtig wat gas en op toeren ging de ander ook meedoen.

Stukje gereden en wat een feest is dat als je na 45 jaar weer op je oude motor rijdt en dat geluid, onbetaalbaar.
Maar thuisgekomen de boel uitgezet en niet meer willen lopen.

Ik ben daar klaar mee en ik heb een mooie tip voor jullie: koop een bobine van een lelijke eend, die past mooi onder het gereedschapbakje.

Ik heb nog een oude magneet waarvan de secundaire wikkeling is overleden. Daarvan heb ik aan een kant de primaire wikkeling losgesoldeerd zodat je van die magneet alleen de contactpuntjes kunt gebruiken en de condensator.

Vanmiddag draadje naar de accu getrokken en op de min van de eend bobine aangesloten. De pluskant gaat naar het bakelieten deksel van de magneet voor massa en dus plus via de contactpuntjes. Twee nieuwe stukken bougiekabel met koperen kern en aan beide zijden een haakse bougiekap zonder weerstand. Let op: de meeste bougiekappen hebben een weerstand van 5kOhm, dus die moet je niet hebben.

Spul aangesloten, benzinekraan open, even op het vlottertje gedukt en met een enkele trap loopt hij en meteen mooi rustig en perfect op beide cilinders.

En wat is er nou betrouwbaarder dan een lelijke eend?

Dus beste heren en dames, is je magneet overleden, koop een eendbobine voor 32 euro en je motortje start als nooit tevoren. En als hij wat op toeren draait gebruikt hij met 6 volt ergens tussen de 5 en 10 watt.

Maar er zijn meer mogelijkheden: als de secundaire wikkeling is overleden, wat gewoonlijk gebeurt, zal de primaire wikkeling een stroom leveren en ook daarmee kan de eend bobine vonken. Maar met de accu als stroombron geeft hij ook bij bijna nul toeren een sterke vonk en het starten zal altijd beter zijn dan met de magneet.

Electronica? Mooie verkoopverhalen en honderden euro's voor een tientje handel. En het gaat vroeger of later gegarandeerd kapot. Ik blijf de puntjes wel stellen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.936 seconden

Copyright © Norton Club Nederland 2015. All Rights Reserved.

 Deze Site gebruikt Cookies